Országos Neveléstudományi Konferencia 2020

Debrecen, 2020. november 5-7.

Debreceni Egyetem MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért

Plenáris előadók

Karen Evans

Karen Evans:

Supporting graduate transitions to work

Karen Evans is Emeritus Professor of Education at UCL Institute of Education (University College London). She has held professorships and academic leadership positions in the University of London and the University of Surrey. Most recently she has held the Chair in Education in the Department of Education, Practice and Society at UCL and served as Head of Lifelong Education and International Development in the Institute of Education, University of London.

Karen Evans’s main area of interest is the advancement of education as a process in which educated attributes are fostered throughout the life course, in the life and work transitions of youth and adulthood and in the environments of workplaces and communities as much as those of educational institutions. She continues to publish widely in this field. Formerly editor of the journal of international and comparative education ‘COMPARE’, co-editor of the Sage Handbook of Workplace Learning and of the Springer International Handbook of Lifelong Learning, she now edits the Springer Book Series on Lifelong Learning (25 volumes to date) and the latest Sage Handbook on Learning and Work, forthcoming in 2020. She also has a leading role in the Asia-Europe Research and Education Hub for Lifelong Learning.

Karen Evans’s public service activities have included advice to parliamentary committees, government bodies and non-governmental organisations in Britain and abroad. She is a Fellow of the Academy of Social Sciences, and currently holds Visiting/Honorary Professorships in the UK Economic and Social Research Council Centre for Learning and Life Chances (LLAKES - https://www.llakes.ac.uk/people/karen.evans) and RMIT University, Australia.

Markus P. Neuenschwanden

Markus Neuenschwander:

Family effects on adolescents’ school success – implications for educational equality

Dr. Markus P. Neuenschwander is Professor for Educational Psychology, Head of the Research Center Learning and Socialization of the University of Teacher Education Northwestern Switzerland and teacher at the Institute for Educational Sciences, University of Basel, Switzerland. He received a Master in Psychology, Education and Psychopathology from the University of Bern (Switzerland). After working as school psychologist, he received a Ph.D. in Psychology from the University of Bern in 1995. His thesis with the title Development of Identity in Adolescence was published in German and Portuguese. In 2003, he received the habilitation in Education and Educational Psychology from the University of Bern. The thesis was published as a book with the title “Classroom System and Classroom Quality” (German: “Unterrichtssystem und Unterrichtsqualität”). He spent a few months at the University of Michigan in Ann Arbor (USA) as visiting fellow and became assistant professor at the Jacobs Center for Productive Youth Development, University of Zürich (Switzerland) in 2005. In 2008, he became full professor at the University of Teacher Education Northwestern Switzerland. He received several grants on topics such as family determinants of school success, cooperation of teachers and parents, transition from school to Vocational Education and Training (VET), students’ classroom misbehavior in childhood and adolescence, biased teacher expectations and attributions to explain educational inequality. He published numerous articles and books in German, English and French and regularly had talks in international contexts.

Spéder Zsolt:

Spéder Zsolt:

Gyermekvállalás: szándékok és tények

A KSH Népességtudományi Kutatóintézetének igazgatója, a Pécsi Tudományegyetem Szociológia tanszékének egyetemi tanára. Tanulmányait a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen végezte, tudományos tapasztalatokat többek között a frankfurti Johann Goethe egyetemen, a németországi Wissenschaftszentrum Berlin (WZB), a rostocki Max-Planck-Institut für Demografische Forschung és a párizsi INED intézetekben szerzett. PhD dolgozatát A szegénység változó arcai témában a Corvinus Egyetemen védte meg. Demográfussá válásában meghatározóak voltak az Eisenhower-ösztöndíj során nyert tapasztalatok. Demográfiai kutatásai során a demográfia és a szociológia szempontjainak ötvözésére törekszik. Kutatja a párkapcsolatok formaváltozását, a termékenységi magatartás átalakulását, azok társadalomszerkezeti kötöttségét. Meghatározó szerepet tölt be a gyermekvállalási szándékok és megvalósulásuk kapcsolatára koncentráló hazai és nemzetközi kutatásokban. Kezdeményezője innovatív nemzetközi és hazai kutatási programoknak. Alapító tagja Generations and Gender Programnak, a 15 éves múltra visszatekintő Életünk fordulópontjai kutatási és adatgyűjtési programnak, a 2016-ban elindított KOHORSZ’18-Magyar Születési Kohorszvizsgálatnak. Tagja többek között a Social Forces, Comparativ Population Research, Advances in the Life Course Research folyóiratok szerkesztő bizottságának. Vezetésével alakult meg a PTE Demográfia és Szociológia Doktori Iskolája. Társelnöke az MTA Demográfiai Osztályközi Állandó Bizottságának, 2016-2018 időszakban elnöke, jelenleg tiszteletbeli elnöke az Európai Népesedési Tudományos Társaságnak (EAPS).

Határidők

Jelentkezés határideje:
2020. június 20.
2020. június 27.

Jelentkezési határidő
nem előadó résztvevők számára:
2020. szeptember 30.

Korábbi konferenciák

XIX. ONK - Pécs
XVIII. ONK - Budapest
XVII. ONK - Nyíregyháza
XVI. ONK - Szeged
XV. ONK - Budapest
XIV. ONK - Debrecen
XIII. ONK - Eger
XII. ONK - Budapest
XI. ONK - Budapest
X. ONK - Budapest
IX. ONK - Veszprém
VIII. ONK - Budapest
VII. ONK - Budapest
VI. ONK - Budapest
V. ONK - Budapest
IV. ONK - Budapest
III. ONK - Budapest
II. ONK - Budapest
I. ONK - Budapest